Näin nukut paremmin

Näin nukut paremmin

Unettomuuden lääkkeetön hoito sisältää nukkumista edistävien ja unettomuutta ylläpitävien tekijöiden selvittämistä ja toiminnallisia menetelmiä.

Nykykäytännön mukaan ensimmäisenä hoitomenetelmänä suositellaan unen huoltoa, joka tarkoittaa erilaisia nukkumistottumuksiin liittyviä ohjeita, jotka liittyvät päivän ja nukkumaanmenoajan tapahtumiin. Näiden unen huollollisten tekijöiden huomioimisen tavoitteena on helpottaa lapsen uniongelmia. Tutkimusnäytön mukaan menetelmästä on riittävää hyötyä noin 25 %:lle uniongelmaisista autismikirjon lapsista ja nuorista.

Unen huollon kolme keskeistä osa-aluetta ovat:

1.
Luo

rentouttava ja mukava nukkumis-ympäristö

2.
Noudata

johdonmukaista unirytmiä

3.
Ota käyttöön

myös päiväaikaan liittyviä elämäntapa-muutoksia

Tarkempia neuvoja unen huoltoon löydät tämän sivuston materiaalit ja työkalut-osiosta löytyvästä ”Näin autat lastasi nukkumaan”-esitteestä. Jos unen huollolla ei yksinään saavuteta riittäviä tuloksia, voidaan kokeilla myös erilaisia käyttäytymisterapeuttisia keinoja, joita ovat:

  • rentoutusharjoitukset
  • mindfulness
  • itsekseen nukahtamisen harjoittelu

Jos lapsesi ei saa riittävää apua lääkkeettömistä hoitokeinoista, lääkkeellinen hoito saattaa olla lapsellesi sopiva vaihtoehto.

Sivun asiasisällöstä vastaa Biocodex Oy. Lisätietoja tarvittaessa info@biocodex.fi.

Autismi ja unettomuus

Kärsiikö lapseni unettomuudesta?

Näin nukut paremmin

Materiaalit ja työkalut

Neuvoja lapsesi parempaan uneen ja uniongelmien alustavaan arviointiin lääkärissä käyntiä varten.

Tutustu materiaaleihin ja työkaluihin